"Тайната история" от Дона Тарт - ревю

   Загърбил мизерното и ненавистно минало, Ричард пристига в колежа Хампдън, изпълнен с надежди и амбиции. Много скоро сънливият, нереален живот в колежа го въвлича в упоителния си водовъртеж - особено след като се осъществява копнежът му да бъде приет в елитарната група на петима студенти, изучаващи класическата древност. Четири момчета и едно момиче - изискани издънки на заможни семейства, хладни, непристъпни и самоуверени; това са хората, чиито съдби се преплитат необратимо с живота на Ричард.
   Приемането му в елитния кръг има своя цена - много скоро той научава страшната тайна, споила допълнително връзката между петимата... тайна, свързана с възраждане на древни ритуали, с невинно пролята кръв, която вика за отмъщение...
   И това е само началото.


Изключителни благодарности на издателство Еднорог за предоставената възможност!

   Не знам откъде да започна... Може би оттам, че според мен „Тайната история” е от онези книги, които или ще намразиш и няма да искаш повече да погледнеш, или ще обикнеш, ще се пристрастиш и винаги ще се сещаш за тях. С мен се случи второто. Причините за това са многобройни: великолепните описания, които Дона Тарт прави на обстановката, литературата – изкуството, което присъстваше на всяка една страница с множеството препратки към заглавия на произведения и цитати от тях, сюжетът, който се настани уютно в мозъка ми и все още продължава да живее там, а и не на последно място персонажите – едновременно толкова реални и нереални, отвращаващи, но и привлекателни.... имах чувството, че съм съучастник в техните престъпления.



   Определено не може да се каже, че действието в книгата бе от бързо развиващите се. Дона Тарт ме въведе бавно и постепенно в историята на Ричард, но това далеч не я направи мудна, отегчителна или по – малко привлекателна. Постепенното въвеждане успя да ме потопи изцяло в мрачната атмосфера на романа.
   Героите. Все още ми е трудно да говоря за тях. Те бяха далеч, далеч от положителните персонажи, за които съм свикнала да чета. На показ бяха изкарани най – големите им пороци, извършиха безумни и недопустими неща, а докато го правеха не изпитваха никакво съжаление. Нещата, които ми се сториха най – забележителни у тях бяха обсебеността им от древността, начинът, по който се отрази престъплението върху психиката на всеки един от тях, силно скрепената връзка помежду им - беше интересно да проследя как убийството едновременно сближи и  раздели Хенри, Камила, Франсис, Ричард и Чарлс.

 Още от пролога на книгата се разбира темата, около която ще се върти романът – убийството на Бъни, извършено не от кого и да е, а от най – добрите му приятели. Бъни, който от забавен персонаж, се превръща в пречка - дразнител, хвърлящ обвинения, обиди и саркастични забележки. Бъни, който знае твърде много. Но достатъчен мотив ли е това за убийството му? На пръв поглед убийството, извършено без капка разкаяние, се превръща в такова, което ще преследва участниците в него до края на живота им. 
  Хенри беше лидерът. Героят с изключително високомерно поведение, но и някакво обаяние, което силно привличаше. Ричард, който от всички запази в най – голяма степен „човешкото” в себе си. Различният от групата, беднякът, отклонил се от целта си. Камила – единствената дама в компанията, изкусителката, притежаваща красота, граничеща с тази на древногръцка богиня. Чарлс, който с течение на книгата все повече потъваше в своите алкохолни опиянения и Франсис - в някои моменти имах чувството, че е с каменно сърце, но в други показваше чувствителността си. А да не пропусна и Джулиан – учителят, издигнат на пиедестал от своите ученици.

   Завладяваща история, която едновременно привлича и отвращава. Написана по брилянтен начин, „Тайната история” ще ви накара да се замислите върху темата за най – тежкото престъпление – умишленото убийство, проследявайки как то бива извършено и как след това се отразява на извършилите го.

Коментари

  1. Прекрасно ревю! Бях виждала книгата, но никога не се бях интересувала от сюжета.. Което определено е било грешна, защото много харесвам подобни истории! Определено ме убеди да я прочета.

    ОтговорИзтриване
  2. Представила си книгата възхитително! Несъмнено ревюто ти привлече интереса ми към нея и смятам да я прочета!(:

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар